2013.április 30.-án ünnepélyes keretek között mutatkozott be
a fővárosban annak a 150 darab Mercedes-Benz Citaro 2-es típusú autóbusznak az
első ötven példánya, melyek május elsejétől már a forgalomban bizonyítanak. Az
autóbuszokat az új buszüzemeltetési modell szellemében nem a BKV Zrt. vásárolja
és üzemelteti, hanem annak legfőbb alvállalkozója, a VT-Transman Kft, a
karbantartást pedig az EvoBus Hungária Kft. végzi majd.
Május elejétől minden hónapban újabb 50-50 autóbusz állt forgalomba a mai napig. Így a teljes budapesti autóbuszpark mintegy
40%-a lett alacsonypadlós (ez korábban 24% volt).
A beszerzett autóbuszok a legkorszerűbb technikát
képviselik, ezt jelzi az a tény is, hogy 2013-ban az Év Autóbusza megtisztelő
címet ez a jármű kapta. Az EEV jelzésű motorok garantálják a környezetbarát
működést, így például egy korábbi Ikarus 200-as sorozatú autóbuszhoz képest 67%-al
kevesebb szén-dioxid jut a levegőbe az üzem során.
A rövid bemutatás után következzen a jármű leírása. A külsőt
tekintve az első lényeges elem, mely azonnal vonzza a szemet, az az ízléses
sötétítés, mely által a jármű ablakfelületei optikailag jóval nagyobbnak
tűnnek. Ami a sötétítés mellett még feltűnik, az a SkyBlue szín, mely
szubjektív véleményem szerint igen jól mutat az autóbuszokon. Pozitívum, hogy a külső utastájékoztató
kijelzők is jó elhelyezésűek, az autóbusz hátulján is képesek kiírni a
viszonylatot, illetve annak bal oldalán is, igaz ott csak a viszonylatszámot. Az
ajtóknál azonban már fedezhetünk fel ellentmondásos részeket. Egyrészről a
második ajtó meglehetősen hátratolt, ahhoz túl közel van a harmadik ajtó. Talán
el kellett volna gondolkodni azon, hogy azt előrébb hozzák. Kifogásolható továbbá
az ajtónyitó gombok elhelyezése is, azok az ajtóktól túlságosan messze
kerültek, az ajtókon pedig nem található közvetlen nyitógomb, mint például a
Credo Citadell 19 esetében.
![]() |
Ízléses, megkapó a sötétítés |
A jármű fedélzetére lépve azonnal észrevehetjük, hogy a
külsőt meghatározó kék szín a kapaszkodókon és részben az üléseken is
megjelenik, ezáltal teremtve egyfajta harmóniát a külső és a belső között. A színvilág egyszerre elegáns, de mégis
visszafogott, amolyan „németes”, kifinomult, precíz, de semmi különlegesség.
Legalábbis egy német gyártónak, nekünk, magyar embereknek azonban érdekesek
lehetnek az új fedélzeti utastájékoztató kijelzők, melyeket a LAWO cég
gyártott, és teljes egészében a FUTÁR-rendszer vezérli őket. Mindemellett
megemlítendőek még az utastéri kamerák, melyek által könnyen és gyorsan kaphatóak
el a rongálók, az új jegykezelők, illetve a leszállásjelzők kiváló elhelyezése, kivitele valamint a vezetőtér jó
ergonómiája.
![]() |
LAWO kijelző, érdekes elhelyezésben |
![]() |
Okos ötlet a táskatartó, de könnyen koszolódik a borítása |
Az autóbusz klímával is ellátott, ennek ellenére nagyméretű,
elhúzható ablakok is helyet kaptak a járművön. Itt kezdhetjük el a belső tér
egyértelmű pozitívumai mellett, negatív részleteinek felsorolását. Egyrészről
üdvözítendő, hogy nyitható ablakok is kerültek a buszra, de azok elhelyezése,
rendszere meglehetősen érdekes, mondhatni nem Mercedes-Benz busztól elvárható
szintű. Az, hogy az elhúzható részek az ablaktábla közepére, kereteik attól centiméterekre kilógnak, nem csak furcsák, de balesetveszélyesek is lehetnek. Kritikára ad okot továbbá a kapaszkodók elhelyezése, melyekbe sok
helyen beverhetik a fejüket az ülésről felálló utasok. Az ülő/állóhelyek aránya
megfelelő, de kifogásolható az, hogy a csuklós autóbuszok hátsó részében a
harmadik ajtóval szemben nem került kialakításra peron, annak hiánya egy
zsúfolt járaton erőteljesen érezhető, valamint a lenyitható ülések száma, és
az, hogy azok nem reteszelhetőek (bár működésük precíz, pl. azok háttámlája is
mozdul a lenyitással). Sajnos a minőség sem hozza sok helyen az egy ilyen
autóbusztól elvárható színvonalat. Úgy tűnik, mint ha a Mercedes emberei
gyorsan végezni akartak volna a járművekkel, ez sok helyen a minőség rovására
ment.
![]() |
Érdekes részlet 1: padló sarokléc, szék rögzítés, Mercedes-Benz logó a műanyag dugaszon |
![]() |
Érdekes részlet 2: megkérdőjelezhető a kapaszkodó létjogosultsága a motortér borításán |
![]() |
Érdekes részlet 3: Mercedes-Benz minőség? |
![]() |
Érdekes részlet 4: Veled utazhat a mosógéped! |
Mindent egybevéve ezekkel az autóbuszokkal olyan tömegközlekedési járművekhez
juthat Budapest lakossága, melyek jó néhány hibájuk ellenére a jelenlegieknél
tisztábban, korszerűbben és gyorsabban végzik majd munkájukat. A járműveket
megrendelőknek azonban egy újabb beszerzéskor érdemes lenne a javasolt hibákra
jobban odafigyelni. Megjegyzendő, hogy a magyar autóbuszok néhány dologban
sokkal jobbak az év autóbuszánál, de ez maradjon meg az Ő dicsőségük.
Kíváncsi vagy a friss közlekedési hírekre, információkra? Megtalálsz minket a facebook-on is!