A BKK megalakulása óta kiemelt célként kezeli az égetően szükséges járműbeszerzések minél hamarabbi sikeres lebonyolítását. Ennek a célnak, fejlesztésnek az első eleme a 150 db új Mercedes-Benz Citaro autóbusz üzembeállítása volt, a következő pedig a mintegy 37 db új villamos beszerzése a pályarekonstrukciókhoz kapcsolódóan.
Mindenki számára nyilvánvaló, hogy az egyik legkedvezőtlenebb helyzetben - az esélyegyenlőség megteremtése szempontjából - a villamos ágazat van: mindössze a 40 db Siemens Combino villamos felel meg ezen követelményeknek. Míg a többi ágazatban részben - szinte minden vonalon - biztosíthatóak akadálymentes járművek, addig a villamosoknál csak a legforgalmasabb nagykörúti viszonylatokon. A beruházás tehát teljesen időszerű.
Az egyetlen akadálymentes villamostípus Budapesten |
Nem csak az idősek számára nehéz a TW6000-es villamos "megmászása" |
A projekt elindításáról még 2012. novemberében döntött a Kormány, mely szerint mintegy 42,7 milliárd forint támogatási összeg áll rendelkezésre a 37 db villamos és 24 db trolibusz beszerzésére. A beszerzés az Európai Unió társfinanszírozásával valósul meg, így a járműveknek még az aktuális ciklusban, azaz 2015 végéig meg kell érkezniük.
A villamosok beszerzése mellett három kocsiszín (Hungária, Száva, Budafok) is részben megújul, illetve az érintett viszonylatok megállóit is akadálymentesítik. A villamosokból a 25 db 34-36 m-es kialakításúak a 3-mas, 19-es és 61-es viszonylatokon állnak majd forgalomba, míg a 12 db 54-56 m hosszú járművek az 1-es villamosvonalon.
A viszonylag hosszú bevezető után következzen a poszt apropója: a jármű beszerzés első eredményei és annak véleményezése.
A BKK által kiírt tenderen a következő gyártók maradtak fent ajánlataikkal az utolsó körben: CAF, PESA, Siemens, Skoda, Stadler. Néhány pontban, egységes elvek szerint értékeltük a gyártók által felkínált járműveket.
CAF Urbos 100
- + 129-397 fő befogadóképességű kialakítással is rendelhető
- + többféle homlokfal kialakítással is elérhető
- + Debrecen városa ezt a típust választotta (igaz még nem futnak)
- - az első járműegységben csak oldalanként 1 ajtó található
- - egy ajtós járműegységet egy ajtó nélküli követ, ez zsúfoltságot
okozhat
![]() |
CAF Urbos 100 Forrás: CAF |
PESA Swing
- + létezik hazai referencia, Szeged városa ezt a típust választotta
- - 19-43 m közötti kialakításban vásárolható (100-343 fő
befogadóképesség), így csak a 25 db-os beszerzésnek felel meg - - az első járműegységben csak oldalanként 1 ajtó található
- - egy ajtós járműegységet egy ajtó nélküli követ, ez zsúfoltságot
okozhat
![]() |
PESA Swing Szeged Forrás: PESA |
Siemens Avenio
- + 18-72 m közötti kialakításban is elérhető (maximálisan 540 fő
befogadóképesség) - + Budapesten már bizonyított típus továbbfejlesztése
- + járműegységenként több ajtó is található
- + minden járműegység alatt található forgóváz
- - a budapesti Combino villamoshoz hasonlóan a beltér kissé szűkös
![]() |
Siemens Avenio Forrás: Siemens |
Skoda 26T
- - 20-43 m közötti kialakításban elérhető (139-325 fő
befogadóképesség, így csak a 25 db-os beszerzésnek felel meg) - - kevés referencia (új fejlesztés)
- - az első járműegységben csak oldalanként 1 ajtó található
- - egy ajtós járműegységet egy ajtó nélküli követ, ez zsúfoltságot
okozhat
![]() |
Skoda 26T Forrás: Skoda Transportation |
Stadler Variobahn
- + a gyártónak létezik hazai gyártókapacitása, így részben magyar
termék vásárolható - + többféle homlokfal kialakítással is elérhető a jármű
- - a járműből hosszabb változatot még nem gyártottak (27-33 m
hosszú kialakításban készültek villamosok eddig) - - az első járműegységben csak oldalanként 1 ajtó található
- - egy ajtós járműegységet egy ajtó nélküli követ, ez zsúfoltságot
okozhat
![]() |
Stadler Variobahn Forrás: Stadler |
A tudomásunkra jutott információk szerint a a tendert első körben a CAF nyerte.
A PESA a villamosok szállítására nem adott vállalást, a Siemens árával, a Skoda referencia-és gyártókapacitás hiánya miatt, a Stadler pedig az ülő/állóhelyek aránya, elhelyezése miatt maradt alul. Napjainkban -akár a mindennapi bevásárolásokra gondolva is - egy beszerzés során az ár a legfontosabb tényező. Bár egy átlagember már pár száz forintos differencia miatt is másik terméket választ, a CAF és Siemens ajánlata között mintegy 8 milliárd forint az eltérés (a CAF 27 milliárd forintért képes szállítani a villamosokat az elkölthető 35 milliárd forint helyett). Így a döntés, noha a Siemens villamosának karbantartása elődje okán jóval kedvezőbb lehet, érthető, és korántsem felelőtlen (bár a BKK-tól felelőtlen beszerzéseket ezidáig nem igazán láttunk). Mi tehát kíváncsian várjuk az új jövevényeket, melyek véleményünk szerint jól meg fogják állni helyüket a Főváros közlekedésében.
Kíváncsi vagy a friss közlekedési hírekre, információkra? Megtalálsz minket a facebook-on is!