2013. június 27., csütörtök

Molitus S91 - Az új EAG

Pár éve - nem sokkal a hajdani Ikarus EAG megszűnése után– egy jól összeszokott társaság újra összeállt és tervezett egy, már félig meglévő alapokból induló, városi midi autóbuszt – ez lett a Molitus-Webasto S91.
A második példány félkész állapotát magam is megtekinthettem a gyártósoron, mely nem máshol készült, mint a NABI budapesti részlegében. Itt „kapott” a Molitus egy kis összeszerelő üzemet, ahol elkészíthette buszát. A Molitus Cég a világszerte ismert Webasto egyik leányvállalata. Adamis Gábor úr, a Webasto Hungária Kft. vezetője elmondta, hogy valami naggyal és frappánssal akartak előrukkolni a németországi főnököknek, így lett az S91, ami nagyon elnyerte az anyacég tetszését.

Az első darab a Pest megyei Gyömrőn fut jó néhány éve, hibátlanul. Adamis úrtól megtudtam, hogy mindössze a kötelező szervizek és vizsgáztatás alkalmával kellett szerelőaknát látogasson, ettől eltekintve egész évben helyijáratot végez az említett településen.

A második legyártott darab kalandosabb utat járt végig – bár az első is volt kiállításokon természetesen – de több vidéki társaságnál is megfordult ideig-óráig (például a Kisalföld Volán Zrt-nél 2012-ben, helyijáraton végeztek vele próbafutásokat). Végül 2013. májusának végén úgy tűnt, megállapodik a második darab: a BKV Zrt. vette bérbe a gyártótól és használja a napi forgalomban, a 203-as és hétvégente a 27-es járatokon. El is vesztette egykori egyedi fényezését és megkapta a BKK által előírt RAL5015-ös kódú, „skyblue” színtervet, a hozzá tartozó matricákkal felvértezve.

Ilyen szép matricája volt...
És ilyen lett a busz a fényezés után
Semmiképp nem lehet felette elsiklani, hogy a Cég sikeresen exportált is 9 darabot ebből a kisbuszból a Skandináv országok részére. Ezek mondhatni „full extrás” buszok: rendelkeznek biztonsági övvel ellátott ülésekkel, és maguk az ülések is kényelmesebb, a megrendelő által meghatározott típusúak.

Az autóbusz felépítménye félig önhordó vázzal rendelkezik, korrózióálló anyagokból készült, befelé nyíló lengőajtókkal. CAN-rendszerű elektronikával rendelkezik, mely a vezetőfülkében elhelyezett kijelzőn keresztül kommunikál a felhasználóval. A hajtáslánc Daimler Benz, 115kW-os teljesítményű, Euro 5-ös besorolású dízel motor. Az erőátvitelt az Allison cég váltója biztosítja, mely 5+1 sebességes. Mellső futóműve független és tárcsafékes, míg a hátsó híd merev rendszerű. Rendelkezik audio-vizuális utastájékoztatási rendszerrel, valamint teljesen automatizált fűtés/hűtés rendszerrel. Külön kiemelendő a rendkívül ötletes, a busz ajtó nélküli oldalán található „panoráma ablak”, mely a mozgássérültek számára fenntartott helynél található és rendkívül sokat dob a jármű megjelenésén.

A busz Euro 5-ös normájú motorja
Az utastér kialakításából mindent kihoztak, amit ki lehet: lehajtható ülés, szélesebb ülés és ugyanakkor álló hely is van bőven a buszban. Megjelenését tekintve minimalista, de teljesen megfelel a céloknak. Az első ajtónál a padlóba fűtést építettek, a téli időjárás viszontagságaira ügyelve. A második ajtónál kihajtható rámpa biztosítja a mozgásában korlátozott utasok könnyebb fel- és leszállását, melyet a térdeplő funkció is segít.

Az első ajtónál lévő fűtött padló
A jármű utastere
A műszerfal kialakítását tekintve egyszerű, szintén funkcionális, középen kis kijelzővel a fedélzeti komputer tud kommunikálni. A kormány a Rába terméke. Baloldalon a vezető mellett található a hűtés/fűtés szabályozó szerve, valamint érdekesség a sofőr ülésbe épített mikrofon.

Funkcionális műszerfal
* A poszt Áron munkája.


Kíváncsi vagy a friss közlekedési hírekre, információkra? Megtalálsz minket a facebook-on is!

Tetszett ez a poszt, vagy van benne javítani való? Ide írhatod a véleményed!

Nincsenek megjegyzések: