2013. december 27., péntek

2013 a budapesti közlekedésben 1.

Az év vége sok helyen a számvetések, visszatekintések ideje. Visszagondolunk kicsit arra, hogy mi történt, mit csináltunk és mit tervezünk a jövőben. Jelen posztsorozatunkban a teljesség igénye nélkül azokat a nagyobb fejlesztéseket, eseményeket foglaljuk össze, amelyek 2013-ban a budapesti közösségi közlekedésben történtek. Elsőként a két legnagyobb idei beruházásról készítettünk rövid összefoglalót.

4-es metróvonal

Az év legtöbb cikke, híre kétségkívül az új metróvonallal volt kapcsolatos. Pozitívum, hogy az idei évben már nem a csúszások voltak a jellemzőek, hanem a fokozatos kisebb-nagyobb átadások. Mindezek után jelen pillanatban a 2014 márciusára tervezett átadási határidő reálisnak tekinthető.

Januárban kezdődött el a vonalra gyártott új szerelvények tartampróbája a Kelenföldi pu. és a Móricz Zsigmond körtér közötti szakaszon. A próba sikerrel zárult, így a Metropolis februárban megszerezhette a típusengedélyét, melynek köszönhetően a gyártó megkezdhette a szerelvények folyamatos szállítását. Az új járművek a már a 2-es metróvonalon közlekedő társaikhoz hasonló kivitelűek lesznek, azonban csak 4 kocsiból fognak állni és a későbbiek során teljesen automata üzemmódra is képesek lesznek, azaz metróvezető nem fog tartózkodni a szerelvények fedélzetén a tervek szerint. A 15 db-os flotta utolsó tagja szeptemberben érkezett meg Katowice városából a Kelenföldi járműtelepre.


A metró vezetőtér nélküli, végleges kialakítása
Forrás: Budapesti Közlekedési Központ Zrt.
Generációs különbségek
Forrás: Budapesti Közlekedési Központ Zrt.

Február 6-án adták át a 4-es metró beruházásához kapcsolódóan az első új létesítményt a nagyközönség számára, a Rákóczi tér mélygarázsának képében. A garázs mintegy 3800 négyzetméteres, 98 parkolóhellyel és a Vásárcsarnok, valamint a 4-es metróhoz kapcsolódó parkolási igényeket hivatott kielégíteni. Ezt követően májusban befejeződött a Fővám tér és Kálvin tér felszínrendezése, így a 83-as trolibusz újra eredeti útvonalán, a Pesti Dunakorzó arculatához illő környezetben közlekedhet. Szeptemberben újabb jelentős esemény történt a vonal építésének történetében: befejeződött a Bikás parki állomás építése, mely októberben megkapta a használatbavételi engedélyt is. Ugyanebben a hónapban kezdődött el az utasok nélküli tesztidőszak a teljes vonalon. Novemberben további állomások kerültek átadásra és kapták meg a használatbavételi engedélyt: Újbuda-központ és Szent Gellért tér. Az előzőekhez decemberben még a Rákóczi tér, Móricz Zsigmond körtér és II. János Pál pápa tér csatlakozott.

Bikás park állomás
Forrás: Budapesti Közlekedési Központ Zrt.
Szent Gellér tér állomás
Forrás: Budapesti Közlekedési Központ Zrt.
Fővám tér állomás
Forrás: Budapesti Közlekedési Központ Zrt.

FUTÁR-rendszer

A 4-es metró mellett az év és alighanem az évtized másik meghatározó nagyberuházása a FUTÁR projekt. A fejlesztés eredményeképpen ugyanis olyan forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer jön létre, mely által egyrészt az utasok akár a megállókban, akár otthon, vagy okostelefonjukon tájékozódhatnak a valós forgalmi adatokról, a járatok várható érkezéséről, indulásáról. Másrészről az üzemeltető és szolgáltató is olyan rendszert használhat, mely már régóta hiányzott és segítségével az esetleges pótlások, rendkívüli forgalmi helyzetek kezelése és elhárítása hatékonyabban megvalósítható. A tervek szerint a beruházás a jövő év folyamán zárulhat le.

Az első éles forgalmi körülmények közötti teszt januárban kezdődött el a 99-es autóbusz viszonylaton. Áprilisban folytatódott a fejlesztés: felszerelésre kerültek az első közterületi kijelzők a 263 db-ból. A következő jelentősebb lépés 2013. augusztus 30-ra fejeződött be, ekkorra ugyanis felszerelték az összes autóbuszra és trolibuszra (mintegy 1542 db autóbusz, 141 db trolibusz) a fedélzeti egységeket. Ennek köszönhetően az utasok minden jelzett járművön korszerű, jól érthető és egységes utastájékoztatást kaphatnak. A fedélzeti egységek számának növekedésével arányosan, fokozatosan kapcsolják be a közterületi kijelzőket is, napjainkra már több mint 40 megállóban és állomáson kaphatnak az utasok valós idejű menetrendi információkat. A fejlesztés azonban nem áll meg: fokozatosan zajlik a villamosok felszerelése is, így decemberben már elindulhatott a teszt a 12-es villamosvonalon is.

Közterületi, külső kijelző Árpád híd megállóban
Forrás: Budapesti Közlekedési Központ Zrt.
Közterületi kijelző a Dózsa György úti aluljáróban
Forrás: Budapesti Közlekedési Központ Zrt.

Kíváncsi vagy a friss közlekedési hírekre, információkra? Megtalálsz minket a facebook-on is!

Tetszett ez a poszt, vagy van benne javítani való? Ide írhatod a véleményed!