2013. augusztus 26., hétfő

Új járművek Budapestnek 1.

A BKK megalakulása óta kiemelt célként kezeli az égetően szükséges járműbeszerzések minél hamarabbi sikeres lebonyolítását. Ennek a célnak, fejlesztésnek az első eleme a 150 db új Mercedes-Benz Citaro autóbusz üzembeállítása volt, a következő pedig a mintegy 37 db új villamos beszerzése a pályarekonstrukciókhoz kapcsolódóan.

Mindenki számára nyilvánvaló, hogy az egyik legkedvezőtlenebb helyzetben - az esélyegyenlőség megteremtése szempontjából - a villamos ágazat van: mindössze a 40 db Siemens Combino villamos felel meg ezen követelményeknek. Míg a többi ágazatban részben - szinte minden vonalon - biztosíthatóak akadálymentes járművek, addig a villamosoknál csak a legforgalmasabb nagykörúti viszonylatokon. A beruházás tehát teljesen időszerű.

Az egyetlen akadálymentes villamostípus Budapesten

Nem csak az idősek számára nehéz a TW6000-es villamos "megmászása"

A projekt elindításáról még 2012. novemberében döntött a Kormány, mely szerint mintegy 42,7 milliárd forint támogatási összeg áll rendelkezésre a 37 db villamos és 24 db trolibusz beszerzésére. A beszerzés az Európai Unió társfinanszírozásával valósul meg, így a járműveknek még az aktuális ciklusban, azaz 2015 végéig meg kell érkezniük.

A villamosok beszerzése mellett három kocsiszín (Hungária, Száva, Budafok) is részben megújul, illetve az érintett viszonylatok megállóit is akadálymentesítik. A villamosokból a  25 db 34-36 m-es kialakításúak a 3-mas, 19-es és 61-es viszonylatokon állnak majd forgalomba, míg a 12 db 54-56 m hosszú járművek az 1-es villamosvonalon.

A viszonylag hosszú bevezető után következzen a poszt apropója: a jármű beszerzés első eredményei és annak véleményezése.

A BKK által kiírt tenderen a következő gyártók maradtak fent ajánlataikkal az utolsó körben: CAF, PESA, Siemens, Skoda, Stadler. Néhány pontban, egységes elvek szerint értékeltük a gyártók által felkínált járműveket.

CAF Urbos 100
  • +  129-397 fő befogadóképességű kialakítással is rendelhető
  • +  többféle homlokfal kialakítással is elérhető
  • +  Debrecen városa ezt a típust választotta (igaz még nem futnak)
  • -   az első járműegységben csak oldalanként 1 ajtó található
  • -   egy ajtós járműegységet egy ajtó nélküli követ, ez zsúfoltságot
        okozhat
CAF Urbos 100
Forrás: CAF
PESA Swing
  • +  létezik hazai referencia, Szeged városa ezt a típust választotta
  • -  19-43 m közötti kialakításban vásárolható (100-343 fő
        befogadóképesség), így csak a 25 db-os beszerzésnek felel meg
  • -  az első járműegységben csak oldalanként 1 ajtó található
  • -  egy ajtós járműegységet egy ajtó nélküli követ, ez zsúfoltságot
       okozhat
PESA Swing Szeged
Forrás: PESA
Siemens Avenio
  • +  18-72 m közötti kialakításban is elérhető (maximálisan 540 fő
        befogadóképesség)
  • +  Budapesten már bizonyított típus továbbfejlesztése
  • +  járműegységenként több ajtó is található
  • +  minden járműegység alatt található forgóváz
  • -   a budapesti Combino villamoshoz hasonlóan a beltér kissé szűkös
Siemens Avenio
Forrás: Siemens
Skoda 26T
  • -  20-43 m közötti kialakításban elérhető (139-325 fő
       befogadóképesség, így csak a 25 db-os beszerzésnek felel meg)
  • -  kevés referencia (új fejlesztés)
  • -  az első járműegységben csak oldalanként 1 ajtó található
  • -  egy ajtós járműegységet egy ajtó nélküli követ, ez zsúfoltságot
       okozhat
Skoda 26T
Forrás: Skoda Transportation
Stadler Variobahn
  • +  a gyártónak létezik hazai gyártókapacitása, így részben magyar
        termék vásárolható
  • +  többféle homlokfal kialakítással is elérhető a jármű
  • -   a járműből hosszabb változatot még nem gyártottak (27-33 m
        hosszú kialakításban készültek villamosok eddig)
  • -   az első járműegységben csak oldalanként 1 ajtó található
  • -   egy ajtós járműegységet egy ajtó nélküli követ, ez zsúfoltságot
        okozhat
Stadler Variobahn
Forrás: Stadler
A tudomásunkra jutott információk szerint a a tendert első körben a CAF nyerte.
A PESA a villamosok szállítására nem adott vállalást, a Siemens árával, a Skoda referencia-és gyártókapacitás hiánya miatt, a Stadler pedig az ülő/állóhelyek aránya, elhelyezése miatt maradt alul. Napjainkban -akár a mindennapi bevásárolásokra gondolva is - egy beszerzés során az ár a legfontosabb tényező. Bár egy átlagember már pár száz forintos differencia miatt is másik terméket választ, a CAF és Siemens ajánlata között mintegy 8 milliárd forint az eltérés (a CAF 27 milliárd forintért képes szállítani a villamosokat az elkölthető 35 milliárd forint helyett). Így a döntés, noha a Siemens villamosának karbantartása elődje okán jóval kedvezőbb lehet, érthető, és korántsem felelőtlen (bár a BKK-tól felelőtlen beszerzéseket ezidáig nem igazán láttunk). Mi tehát kíváncsian várjuk az új jövevényeket, melyek véleményünk szerint jól meg fogják állni helyüket a Főváros közlekedésében.

Kíváncsi vagy a friss közlekedési hírekre, információkra? Megtalálsz minket a facebook-on is!

Tetszett ez a poszt, vagy van benne javítani való? Ide írhatod a véleményed!