2013. július 1., hétfő

A világ autóbusza a magyar világvárosban

2013.április 30.-án ünnepélyes keretek között mutatkozott be a fővárosban annak a 150 darab Mercedes-Benz Citaro 2-es típusú autóbusznak az első ötven példánya, melyek május elsejétől már a forgalomban bizonyítanak. Az autóbuszokat az új buszüzemeltetési modell szellemében nem a BKV Zrt. vásárolja és üzemelteti, hanem annak legfőbb alvállalkozója, a VT-Transman Kft, a karbantartást pedig az EvoBus Hungária Kft. végzi majd.

Május elejétől minden hónapban újabb 50-50 autóbusz állt forgalomba a mai napig.  Így a teljes budapesti autóbuszpark mintegy 40%-a lett alacsonypadlós (ez korábban 24% volt).

A beszerzett autóbuszok a legkorszerűbb technikát képviselik, ezt jelzi az a tény is, hogy 2013-ban az Év Autóbusza megtisztelő címet ez a jármű kapta. Az EEV jelzésű motorok garantálják a környezetbarát működést, így például egy korábbi Ikarus 200-as sorozatú autóbuszhoz képest 67%-al kevesebb szén-dioxid jut a levegőbe az üzem során.

A rövid bemutatás után következzen a jármű leírása. A külsőt tekintve az első lényeges elem, mely azonnal vonzza a szemet, az az ízléses sötétítés, mely által a jármű ablakfelületei optikailag jóval nagyobbnak tűnnek. Ami a sötétítés mellett még feltűnik, az a SkyBlue szín, mely szubjektív véleményem szerint igen jól mutat az autóbuszokon.  Pozitívum, hogy a külső utastájékoztató kijelzők is jó elhelyezésűek, az autóbusz hátulján is képesek kiírni a viszonylatot, illetve annak bal oldalán is, igaz ott csak a viszonylatszámot. Az ajtóknál azonban már fedezhetünk fel ellentmondásos részeket. Egyrészről a második ajtó meglehetősen hátratolt, ahhoz túl közel van a harmadik ajtó. Talán el kellett volna gondolkodni azon, hogy azt előrébb hozzák. Kifogásolható továbbá az ajtónyitó gombok elhelyezése is, azok az ajtóktól túlságosan messze kerültek, az ajtókon pedig nem található közvetlen nyitógomb, mint például a Credo Citadell 19 esetében.

Ízléses, megkapó a sötétítés
A jármű fedélzetére lépve azonnal észrevehetjük, hogy a külsőt meghatározó kék szín a kapaszkodókon és részben az üléseken is megjelenik, ezáltal teremtve egyfajta harmóniát a külső és a belső között.  A színvilág egyszerre elegáns, de mégis visszafogott, amolyan „németes”, kifinomult, precíz, de semmi különlegesség. Legalábbis egy német gyártónak, nekünk, magyar embereknek azonban érdekesek lehetnek az új fedélzeti utastájékoztató kijelzők, melyeket a LAWO cég gyártott, és teljes egészében a FUTÁR-rendszer vezérli őket. Mindemellett megemlítendőek még az utastéri kamerák, melyek által könnyen és gyorsan kaphatóak el a rongálók, az új jegykezelők, illetve a leszállásjelzők kiváló elhelyezése, kivitele valamint a vezetőtér jó ergonómiája.

LAWO kijelző, érdekes elhelyezésben
Okos ötlet a táskatartó, de könnyen
koszolódik a borítása
Az autóbusz klímával is ellátott, ennek ellenére nagyméretű, elhúzható ablakok is helyet kaptak a járművön. Itt kezdhetjük el a belső tér egyértelmű pozitívumai mellett, negatív részleteinek felsorolását. Egyrészről üdvözítendő, hogy nyitható ablakok is kerültek a buszra, de azok elhelyezése, rendszere meglehetősen érdekes, mondhatni nem Mercedes-Benz busztól elvárható szintű. Az, hogy az elhúzható részek az ablaktábla közepére, kereteik attól centiméterekre kilógnak, nem csak furcsák, de balesetveszélyesek is lehetnek. Kritikára ad okot továbbá a kapaszkodók elhelyezése, melyekbe sok helyen beverhetik a fejüket az ülésről felálló utasok. Az ülő/állóhelyek aránya megfelelő, de kifogásolható az, hogy a csuklós autóbuszok hátsó részében a harmadik ajtóval szemben nem került kialakításra peron, annak hiánya egy zsúfolt járaton erőteljesen érezhető, valamint a lenyitható ülések száma, és az, hogy azok nem reteszelhetőek (bár működésük precíz, pl. azok háttámlája is mozdul a lenyitással). Sajnos a minőség sem hozza sok helyen az egy ilyen autóbusztól elvárható színvonalat. Úgy tűnik, mint ha a Mercedes emberei gyorsan végezni akartak volna a járművekkel, ez sok helyen a minőség rovására ment.

Érdekes részlet 1: padló sarokléc, szék rögzítés,
Mercedes-Benz logó a műanyag dugaszon
Érdekes részlet 2: megkérdőjelezhető
a kapaszkodó létjogosultsága
a motortér borításán
Érdekes részlet 3: Mercedes-Benz minőség?
Érdekes részlet 4: Veled utazhat a mosógéped!
Mindent egybevéve ezekkel az autóbuszokkal olyan tömegközlekedési járművekhez juthat Budapest lakossága, melyek jó néhány hibájuk ellenére a jelenlegieknél tisztábban, korszerűbben és gyorsabban végzik majd munkájukat. A járműveket megrendelőknek azonban egy újabb beszerzéskor érdemes lenne a javasolt hibákra jobban odafigyelni. Megjegyzendő, hogy a magyar autóbuszok néhány dologban sokkal jobbak az év autóbuszánál, de ez maradjon meg az Ő dicsőségük. 

Kíváncsi vagy a friss közlekedési hírekre, információkra? Megtalálsz minket a facebook-on is!

Tetszett ez a poszt, vagy van benne javítani való? Ide írhatod a véleményed!