2013. augusztus 24., szombat

Alacsonypadlósított Ikarus 260

A BKV megvalósította azt, amivel ismét tovább növeli a 200-as széria cégen belüli szolgálati idejét. Létrejött az elhatározás, hogy egy korábbi próbálkozás után további alacsonypadlós 260-ast készítenek, méghozzá garázson belül. Ez év elején kezdtek hozzá a terveztetésnek, majd a kivitelezésnek és 2013. július végére levizsgáztatva készen állt az első bevetésére a BPO-370-es rendszámú, immáron Ikarus 260E típusú busz. A 200-as sorozat alacsonypadlósítása nem újdonság a BKV-nál sem: már bő tíz éve jár a cégnél a JNG-724-es rendszámú, egykori BPO-153-ból átalakított, hátsó szekciójában alacsonypadlós Ikarus 260E, ezenkívül  a Vasi Volán Zrt-nél is csináltak hasonlót: az eredetileg 1977-es évjáratú AAT-227-es rendszámú Ikarus 280 a teljes vázcsere keretében szintén alacsonypadlósítva lett a harmadik ajtónál. 

Az alacsonypadlósítás mellett több, apróbb újítást is végrehajtottak a BKV-nál. A busz teljesen új ajtóvezérlést kapott (ún. egyedi ajtóvezérlés), ehhez társul az ajtókon elhelyezett nyitógomb, mely kívülről-belülről működik, illetve elektromosan meghajtott ajtómotorok is helyet kaptak (a korábbi pneumatikussal szemben). Ehhez a műszerfalon egy kis kijelző is tartozik, amely jelzi az ajtók pillanatnyi állapotát (zárt/nyitott). Maguk az ajtószárnyak is teljesen újak, a Metal 99 Kft. gyártotta őket a BKV megrendelésére. Az autóbusz új üléseket kapott (a 400-as sorozatból ismert Halas típusú ülést), és a fekete kapaszkodói is "bezöldültek". Egy ’STOP’ lámpa a vezetőfülke hátfalára került elhelyezésre, mely villog, ha érkezett leszállásjelzés menet közben. Ezeken kívül korábban selejtezett buszokból áttelepített kijelzőkkel is gazdagodott mind kívül, mind belül a jármű.

Egyelőre ez az egy darab készült el, ám ha minden igaz és beválik, még több is készülhet. A felújítás teljes belekerülése (terveztetés, típusvizsga, ajtók legyártatása, stb.) megközelítőleg tízmillió forint volt. Tehát a következő darabok mindenképpen olcsóbban készülnének.


Vasi Volán, Szombathely. A Classic elemekkel rá sem lehet ismerni az egykori 1977-es 280-asra. 
JNG-724 még 2010. augusztus 23-án. Azóta megkapta a BKV flottaszínt (szürke-kék). Egyedi fényezésével és Classic elemeivel is próbálták hangsúlyozni, hogy "ez más".
JNG-724 utastere: zöld korlát, új ülések, alacsonypadló. Sajnos a piros, mechanikus jegykezelők maradtak.
BPO-370 még 2012.januárban: egy az ezerből...


...és 2013. augusztus 24-e reggel: ezerből egy immáron.
                                     

Hátulról a megújult BPO-370: a utolsó ablakot lejjebb helyezték a jobb kilátás érdekében. Elég "érdekesen" néz ki, bár jól kompenzálja a felette feketére fényezett karosszéria.
                                   
Az utastér.
Nagy és eltéveszthetetlen ajtónyitó gomb. Jobb megoldásnak találom, mint a karosszérián elhelyezett (csak) külső ajtónyitót.

Szükséges volt némi vázmegerősítés az alacsonypadló miatt.

Az új ajtómechanikát eltakaró "doboz". A Volvo 7700-asokból ismert indításjelző lámpát kapta, a mellé társuló hanggenerátor is hasonló, viszont halknak találtam. Két oldalán a vázmegerősítés látható.
A "STOP" lámpa. Éppen nem volt leszállási szándék függőben.
Az alacsonypadló-magaspadló áthidalója: lépcső az utastérben.

Kíváncsi vagy a friss közlekedési hírekre, információkra? Megtalálsz minket a facebook-on is!

Tetszett ez a poszt, vagy van benne javítani való? Ide írhatod a véleményed!

Nincsenek megjegyzések: